2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
България не трябва да участва на Евровизия 2011.
И не защото сме се провалили през 2010 г. Миро се представи достойно, но Системата го засмука.
Във вечерта на неговата изява Испания, Гърция, Сърбия, Германия, Молдова и други страни, в които над 500 000 българи можеха да подкрепят "Ангел си ти", не бяха допуснати да гласуват!
Липсата на елементарен разум във въведеното правило, че не гласуват в страните, които тази вечер не участват, лъсна в целия си блясък преди очите ми в Белград. Бях провел патриотично мотивирана кампания, осигурих 30-ина гласа от сърби и други чужденци тук... Нахалост! Цял час след края на концерта вербуваните ми изказваха съжалението и огорчението си от факта, че не са били сред достойните да защитят с гласа си песента, която искрено си бяха харесали!
Всички системи, основани на есемеси, са манипулативни и несправедливи. Понякога стимулират собствените ни бездарници и ние знаем добре това от личен опит. Друг път просто дават предимство на чуждата посредственост. Те са пряк израз на геополитическа дискриминация към талантите от немалка част от държавите в общността, които нямат лостове да манипулират политически нагласеното “оценяване” и класиране. Първата вечер микроскопична Малта, втората - Латвия, Хърватия, Холандия, България бяха сред несправедливо отхвърлените... Израел, Украйна и домакините се почерпиха на тяхната маса и за тяхна сметка.
Вярно е, Миро “не пълнеше сцената”, както точно отбеляза умен наблюдател във фейсбук. Беше притеснен, не вярваше в успеха си... Но изпълнението му беше професионално и достойно представяне на доста прилична песен, която безспорно заслужаваше да премине първата барикада и да угасне незабелязано преди финала... В този смисъл изненади няма.
Остава обаче въпросът за справедливостта в бъдеще. Тази система за провеждане на Евровизия е гнила, както беше предишната, която даваше предимства на Изтока и натискаше Запада в калта. Те въведоха "ред", по-скоро един своеобразен, нацистки в същността си дискриминационен ordnung, който решава техните проблеми... Но дали музиката спечели от това?
Сега "арийците", казано в най-широк смисъл, влизат в тази елитна лига “по заслуги”, а повечето от останалите играят трети храст в миманса с надеждата да бъдат забелязани. Не казвам, че не е имало подобни проблясъци - Малта преди 2 г., България с блестящото и неостаряващо изпълнение на Стунджи и Елица...
Но това не променя същността на въпроса: има ли минимална гаранция за справедливост в оценките и оттам има ли смисъл от наше участие в Евровизия през 2011 и следващите няколко години?
Отново ще го кажа ясно. България няма място в миманса през 2011 г. Въпрос на достойнство, но заедно с това - и на прагматизъм.
Ясно е, че нашата страна, която с право от десетилетия се гордее с гласовете си, за съжаление сега няма място в подобна Шампионска лига - нито по заслуги, нито по възможности. Поп музиката агонизира, затисната от арогантната тежест на попфолка. С годишна продукция от две дузини песни, лашкана между английския и българския език, между оригиналния си облик и посредствената имитация, “забавната” ни музика е вече забавна за малцина.
Няма критична маса - нито от изпълнители, нито от слушатели.
Свръхпродуктивният попфолк, който подобно на плевел не дава на другите музикални растения у нас да дишат, също вече няма възможностите отпреди 3-4 г. да привлече вниманието на Европа и оттам да доведе до масов вот в наш общ, национален интерес.
Късно е, Азисе за китка!
Едва ли някой ще оспори - Миро, може би най-добрият в популярния жанр у нас, на международния музикален пазар е с възможностите на "Литекс" в европейския футбол. Макар че обикновено пази европейския си имидж, той нерядко дава ляв мигач, пък завива надясно, като пее в дует с "легендарни" имена в чалгата. Това може и да е добър маркетингов подход за него лично, но е и откровено признание за безсилието на жанра, в който работи!
Затова, макар и несправедлив в конкретния случай, този вот е закономерен и неизбежен като възмездие.
Не може да не признаем - съвсем мотивирано- у нас българите се загнездва комплекс от това, че без значение дали е на олимпиада, Евровизия, или футболни квалификации ние все по-често играем ролята на традиционни аутсайдери. Така е, защото опоскваме последните остатъци от дългогодишните инвестиции на социалистическата държава в култура и спорт, а не правим нищо. Как ще жънеш, ако не си посял?
Това са отровните плодове на влошеното образование и развитие като цяло. Грозното лице на националния упадък. И от този факт боли най-много.
Какво може да се направи?
Не е много на този етап, но трябва да се направи от сърце и със замах, неприсъщ за времена на криза.
В този смисъл изстисканите милиони за софийски "Лувър" и нова, мултифункционална зала са напълно оправдани, нещо повече - те са същинска антикризисна мярка.
Те биха подкрепили и културата, и спорта, и дори само духа на онези малцина българи, които са решили, че ще заложат на духовното, а не на материалното в тия кучи времена.
Междувременно не би било зле България да научи повече за мотивите за отказа на Унгария, Чехия, Италия и др. да участват в Евровизията.
Ние трябва да бъдем проактивни в търсенето на лоби за промяна на несправедливото статукво...
И накрая, масово да изразим симпатията си на Миро, на Мариана Попова, на Йоанна и Дийп Зоун Проджект, които предишни години достойно, макар и формално погледнато - неуспешно, представиха себе си и страната.
Те имат нужда от добра дума, за да бъдат по-успешни в това, което правят. А те правят това, от което ние също имаме нужда.
Светът, нашият български свят, не се е свършил. Само трябва да го променим към по-добро.
ПЕТЪР ПУНЧЕВ
24 часа