2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Ще изчезне ли вестникът завинаги? Рано или късно – да. Засега по-скоро на части. Първо, хартиената част от вестника. След като вестникът или списанието започнат да излизат онлайн, те престават да бъдат такива и стават просто новини. Разбира се, при онлайн изданията има екологични плюсове – намалява нуждата от производство на хартия и използването на химикали при обработката й, а от отпадането на физическото разпространение на вестниците по целия свят намаляват и вредните емисии.
Кой и на каква цена обаче ще създава новините, когато вече няма да има вестници? Докато онлайн мрежата е безплатна, “Ню Йорк Таймс”, Мърдок и други издатели правят съдържанието на своите издания платено, което е честно за качествената журналистика. Все пак остава въпросът, че винаги ще има безплатни онлайн новини.
По време на своя реч в Университета „Джордж Вашингтон” Рупърт Мърдок коментира възхищениято си от iPad на Apple, който е „поглед към бъдещето” – интересно, но той сякаш призова края на хартиения носиел и мастиления вестник. Заявявайки: „Ако имаше по-малко вестници и повече от тези (iPad)… това може би ще бъде спасението на вестникарската индустрия”. Това е изумително прозрение за мисленето на Мърдок. Той наистина вярва, както много други коментатори, че iPad може да спаси вестникарската индустрия. И изобщо не се страхува от технологията, стига тя да се вписва в неговото виждане: платените iPad приложения с абонаментен достъп и всичките защити на добре изградената система за разпространение на iTunes, Apple се вписват идеално в представата на Мърдок за бъдещето на вестниците.
Някои новинарски публикации изчезват бързо, а други трябва да изчезнат, за да могат хората със страст към новините да обърнат внимание на създаващите се онлайн новинарски общности с различен бизнес модел, чието ценово предложение е достатъчно добро, за да породи у обществеността желание за платено участие.
Аз вече не купувам вестници и списания на хартиен носител. Не съм го правил от 6 месеца, като не броим списанията за вино и кулинария (може би 2 броя). Електронното пространство осигурява разнообразни възможности за достъп до невероятна журналистика, честно, бързо и безплатно отразяване на повечето неща, за които преди плащахме доста пари. По същество вестниците ще се променят от сегашния модел в онлайн вариант, независимо дали безплатни или платени. Наблягащи на двустранната комуникация, а не просто на отразяването на събития. Бъдещето е в изграждането и задържането на обществен интерес чрез окуражаване на активното участие, като се позволи на обществеността активно да дискутира новините – едно надстрояване на съществуващите блогове, в които хората могат да се присъединяват, срещат и поздравяват. По начина, по който това става в социалните мрежи като Linkedin и Facebook, но с акцент върху настоящите новини, световни въпроси, спорт и ежедневни отношения. Подтиквано от търсенето, а не от парите на рекламодателите (хммм, интересно желание).
Мърдок няма да се откаже от плановете си да въведе такси за новинарското съдържание и да блокира или забрани достъпа на „Google, Microsoft или който и да е да разпространява истории за нищо”, като ограничи напълно достъпа на мрежовите търсачки. Насмешката на Мърдок над усилията на неговия конкурент “Ню Йорк Таймс” да въведе такси, подигравателно определяйки ги като половинчати и твърдейки, че мениджмънтът не може да „вземе решение” по въпроса, е класически пример за индустрия в криза, търсеща начин да се превърне в бързо развиващо се поколение от свързани, интелигентни и образовани потребители, в някои случаи вече по-напред в играта.
Вчера, след среща на кафе с основателя на Protein и Blind Mice Studios, получих информация от първа ръка за техния подход при изграждането на приложенията за iPad, iPhone и интернет страници и приложения, които ще продължават да променят начина, по който съвременните медии се развиват и повече от сигурно ще допринасят за преминаването от печатните към цифровите технологии по-бързо, отколкото го осъзнаваме. И докато в началото харесах идеята за iPad, след като вчера се срещнах с Галвин Скот Дейвис, вече мога да потвърдя – все още затаявам дъх при мисълта какво създават тези момчета в Protein, и да – съгласяваме се с Рупърт, че iPad е революционно нововъведение, което ще повлияе на промяната и ще ускори оттеглянето на печатните медии и в частност – на вестниците.
Текстът е публикуван в http://unclutteredwhitespaces.com/