Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.06.2010 14:19 - Рожден ден на Сакскобургготски - интервю с него на Дарик радио
Автор: slivenplus Категория: Новини   
Прочетен: 742 Коментари: 0 Гласове:
0




Продължавате да пътувате много из Европа и имате възможност да сравнявате ситуациите в различните страни. Според Вас, България към коя група държави ще принадлежи - към онези, които бавно ще излязат от „икономическото блато" или тези, които първи ще забравят за кризата?

Навсякъде всяко нещо е относително и не зависи изключително от един или друг фактор, това винаги съм го казвал. Излизането от кризата, която за съжаление се използва малко субективно, мисля, че много зависи от нас. В смисъл такъв - ако има едно общо желание и целта е да се подобри ситуацията и да тръгне пак страната напред, зависи от нас.Динамиката е такава, че не бива много да говорим за някакво блато, защото нещата се променят много бързо.

Съгласен ли сте с финансовия министър, че кризата в България е свършила?

Дано да е прав, това ще стане ясно след време или като се погледне ретроспективно, да се види какво е било и как стоят нещата в дадения момент.

Бяхте казали, че трябва да се мисли за подема, който ще дойде след кризата, за да не ни свари неподготвени, кога да го очакваме?

Да, като със снега зимно време... Мисля, че тази тема е много важна, трябва да наблюдаваме, да се следят сигналите, а да не се изпадаме в някакво черногледство и песимизъм.

Как да познае подемът онзи българин, който сега е без работа, защото например строителният бранш е в криза?

Мисля, че това нещо не може да трае вечно, първо. Второ, винаги има възможност човек да се ориентира към друга работа. В България има много възможности. Пазарът се мени и трябва да бъдем гъвкави, за да може по този начин да се парират ефектите от кризата. Звучи лесно, но наистина това е едно от спасенията.

Мнозина твърдят, че едно управление трябва да е консервативно по отношение на икономиката и да има визия за това какви цели си е поставило за постигане. Навремето поканихте така наречените "юпита" да правят реформи след Иван Костов - доколко сегашният финансов министър прилича на Вашите "юпита"?

Не познавам г-н Дянков лично, така че не мога да се произнасям. За мен реализмът е най-важен, човек да бъде реалист и също прагматичен и оттам-нататък, разбира се, да има опит. Това са все неща, които са налице.

Според Милен Велчев, който беше финансов министър във Вашето управление, Симеон Дянков е добър икономист и премиерът Бойко Борисов трябва да се вслушва в него. Имате ли доверие на сегашния финансов министър?

Ако така преценяват. Знаете, че аз не давам оценки, защото считам, че не е справедливо, тъй като и аз съм бил потърпевш, всички са ме критикували и са „знаели" по-добре от мен и от всички други как да се управлява. Това е нещо много тежко, безкрайно отговорно. Ако човек има в сърцето си първо Родината и второ желанието да успее, то и другите ще успеят с него.

В голямо интервю, което дадохте за годишнината от подписването на договора за присъединяване към Европейския съюз казахте, че правителството трябва да бъде оставено да работи, работи ли според Вас?

Отговарям ви точно като на предишния въпрос - резултатът ще се види по-нататък. В един момент е много трудно да се прецени точно какво става. Понякога дори може да се изтълкува по един погрешен начин, а след това да се окаже, че посоката е била правилна.

Имате ли доверие в сегашното управление?

Мислите ли, че това представлява някакъв интерес?! Не, за крайния резултат - абсолютно няма значение.

За крайния резултат не, но като политически знак от човек, който е бил на кормилото на държавата?!

Ако има нещо в даден момент, разбира се, че бих го казал. Иначе намирам за излишно да се дават лични оценки. Тъй като нямам всички елементи за сегашната ситуация и за управлението, не считам, че е коректно да се произнасям.

Здравословно ли е в условия на криза да има търкания между президент и премиер?

Задавате въпроси, с които искате да заема някаква страна или да разкритикувам едни или други, което за жалост е като че ли бих казал някакъв спорт. Ще учуди слушателите Ви, но за мен са по-важни институциите и респектът към тях, защото това гради и едно самочувствие на нацията. Да не ги олицетворяваме винаги с персоната, която в даден момент заема този пост. Това първо. Второ - да не се търсят конфликти, а допирните точки, да се види кое къде стои добре. Ако случайно има нещо, някакъв гаф, не да се омаловажава, но поне да не се подчертава толкова, да не е най-важното. А да кажем 350 дни в годината, когато вървят нещата никой не обръща внимание, ако в останалите 15-16 дни има нещо нередно, то да е водещото през цялата година - не е хубаво, мисля.

Именно, за да има доверие в тези институции, за това и отношенията между тях трябва да са стабилни, усещате ли подобна стабилност?

Аз мога само да говоря за това, което лично съм се опитвал да направя. Мисля, че има много свидетели и съм положил огромни усилия, много пъти стискайки зъби, абстрахирайки се от себе си, само и само да има хармония, да работят хората в една и съща посока, да не се подклаждат изкуствени или излишни конфликти. Това мога да кажа за себе си.

Едно от търканията между президента и премиера са енергийните проекти, Бойко Борисов каза, че правителството спира проекта Бургас-Александруполис и замразява този за АЕЦ „Белене", доколко с лека ръка трябва да се махне на тези проекти, към които и вие имахте отношение?

image

 

Едва ли е с лека ръка, ако така са преценили. Като погледнем в следващите 20 години, сигурно ще има нужда и от повече тръби да минават през България. А и по-достъпна енергия от ядрената едва ли има. За България това би било от значение, защото тогава сигурно и нуждата от това да се произвежда много повече енергия, ще бъде налице. Това са дългосрочни инвестиции. Всичко трябва да се обмисли солидно и с необходимите параметри, за да се стигне до желаното и най-полезно решение за страната.

Като казвате, че бъдещето е в ядрената енергетиката, разумно ли е в условия на криза с цел икономии да се замразява проектът за нова централа?

Вижте, той е бил забравен и замразяван. Когато аз посетих Белене и видях в какво добро състояние са го поддържали отговорните инженери, без всякакви очаквания, когато си дадох сметка, че това е колосална инвестиция. Тези пари да са просто хвърлени, ми се стори нелогично и за това се заехме с темата. Моето желание беше да наподобява начина, по който Финландия изгражда най-новата си централа, с няколко компании, за да има повече клиенти, а не само един да остане доволен, а всички друго недоволни и разбира се най-доброто от всяка технология да се използва тук.

Т.е. според Вас проектът трябва да продължи?

Аз съм на това мнение и съм убеден, че всички така разсъждават, но има моменти, в които трябва да се „спре", за да може да се преоцени и да се види какво е положението, за да се върви напред оттам - нататък.

Имате ли усещането за полицейска държава с оглед начина на задържане на бившия военен министър Николай Цонев?

Само от начина, по който беше задържан, лично ме заболя. Първо беше изцяло неоправдано, защото така дори рядко в някои страни се отнасят с терористи, да не говорим за обикновени граждани, без да имаме предвид, че той е бил министър в крайна сметка. Второ, пред Европа, пред много западни наблюдатели, едва ли това е най-доброто впечатление, което можем да създадем.

Общ или селективен е подходът при арестите на представители на тройната коалиция?

Това не мога да кажа. Ние сме в една правова държава, има кой да отговаря по тези теми, трябва тях да ги питате.

Бяхте казали, че трябва да се внимава доколко е общ или селективен начинът...

Разбира се, като има справедливост и равнопоставеност, тогава хората се уважават помежду си, имат доверие в институциите.

Когато взехте решение НДСВ да остане докрай в тройната коалиция, вярвали ли сте, че един ден словосъчетанието „тройна коалиция" ще стане синоним на лошо управление, корупция?

Ако го мислехме, нямаше да се създаде тази тройна коалиция. Много е лесно апостериори какви ли не теории да се създават, а за момента какви алтернативи и възможности сме имали, за да влезем в Европейския съюз?! Нима сега не е също една тройна коалиция, дори ако е негласна. Това са неща, които са нормални. Вижте изборите в Холандия - Господин Балкененде след осем годишен стаж в управлението загуби изборите, а Бог знае, че и той сигурно го е правил с най-доброто си желание, за да се управлява страната по един най-балансиран начин. Трябва да се оглеждаме, да избягваме сентенции, които могат временно да са доходни като „PR" или нещо друго. Трябва по същество да видим нещата и мисля, че тогава вече могат да се отчетат не малко неща, които са били позитивни. Но трябва да улегнат нещата, хората да почнат да разбират и да гледат на фактите, а не каквото им се сервира.

Ако се върнем още по-назад, съжалявал ли сте, че първото ви управление беше с Ахмед Доган, получи ли НДСВ негативи от това?

Това е много трудно, може да питате и г-н Доган също или който и да било. Това са политическите правила в коалиции. Мисля, че това пак не е най-важното, откъде и какви са негативите, а свършената работа и дали в даден момент не е било точно това, което е било необходимо.

Защото сега Бойко Борисов спечели донякъде, може би, публиката с това, че направи правителство на малцинството, каквото вие не сформирахте...

Това е пак един пример, че в демокрацията има различни интерпретации за начините, по които трябва да се управлява.

Доколко харесвате хора, които говорят по следния начин - „Аз построих това шосе!", „Няма да вдигам данъците", „Аз ще пусна нова отсечка на метрото!"?

Не съм специалист по изказванията на едни или други. Гледам това, което аз съм казал и правил, далеч от това да мисля, че е най-уместното. Просто внимавам в това, което аз говоря. Оттам-нататък всеки е свободен да избира начина, наблюдаваме го и в други страни. Има управляващи, които могат да бъдат по-категорични или обратното. Това е въпрос също и на избирателите, дали се харесва на хората или не, а не да търсим само едно лице като гръмоотвод за всичко.

В нощта на едни от последните избори Ви попитах дали сте вярвал някога, че човекът, който стоеше зад гърба ви като шеф на охранителна фирма, когато се върнахте в България, някога ще бъде спряган за министър-председател, Бойко Борисов вече е премиер, това ли е неговото амплоа?

Мисля, че трябва да попитаме няколко милиона българи, които са гласували за премиера. Как ще кажа аз в кое амплоа е?! Това е много труден въпрос, но ако има доброто желание, енергията, уменията и явно хората така го виждат, то това е наистина нещо много позитивно, защо да държим въобще хората в някакви рамки?!

Помните ли първата си среща с него?

Да, разбира се, преди много години. Тогава с него, като собственик на тази компания, се срещнахме. Бяхме ги проучили като много сериозни и добре функциониращи. След това вече той винаги ни придружаваше лично, о бих казал от съвест. Много хора говорят по един не много коректен начин за неговата роля в охраняването ми - бодигард, не знам си какво, той е собственик на компанията и ако ме е придружавал, винаги съм му бил много благодарен. Но го има и в други случаи в кампаниите, когато самият шеф държи да бъде на място, за да види как функционира неговият екип.

Подценихте ли политическия потенциал на бившия Ви бодигард - като че ли доста дълго го държахте на "експертния терен" като главен секретар на МВР?

Да не би това да е експертен терен, това е ключов пост.

В един момент обаче май му стана „тесничко"?

Питайте генерала. Това вече е съвършено друго. В политиката нещата не са винаги или черни или бели, или по един или друг начин, има много нюанси, много неща, които в даден момент са относителни. Но не съм подценявал никого. Знаете ли, аз наблюдавам страшно много, говоря малко, чета много, какво ли не съм видял. Нещата ги наблюдавам и много рядко ме изненадва нещо.

Имало ли е разговор с него за заемане на друг пост, например на министър във Вашето управление?

Много се говори, но аз не си спомням. На някои факти държа и помня повече, но в други моменти може би с толкова напрежение и теми, които трябваше да се справяме, просто не съм запомнил нещо по-прецизно.

Бойко Борисов се хвали, че е завършил два университета - на Тодор Живков и на Симеон Сакскобургготски. Виждате ли нещо от това, което "сте му преподавали" толкова години в сегашното му управление?

Той го е казал и се шегуваме понякога по тази тема, но въпросът е по-скоро към премиера.

Чувате ли се сега?

Познавате ме и знаете, че това, което не считам за официално, имам правото да не говоря за него.

Съжалявате ли, че позволихте темата с така наречените „царски имоти" да повлияе на подкрепата за НДСВ?

image

 

Ще ви задам въпроса как така да го „позволим"?! Ако се вдигат невероятни дандании, с извинение, и такъв шум около нещо, то се превръща в лавинообразно. Ако погледнем съвсем спокойно и обективно, това са едни лични, частни имоти, одържавени и конфискувани, реституцията мисля беше за всички българи. Спомням си, че през 1998 година от някои партии, които сега се опитват да капитализират върху цялата тази изкривена история, бяха казали, че най-сетне една историческа несправедливост е била коригирана. След това до 2001-2002 никой не беше възразил нито за решението на Конституционния съд, нито за самия факт, защото е съвсем нормално човек да наследи нещо. И след това започнаха, защото може би няма и къде другаде да ме уязвяват или да се опитват да ме очернят с кампании, но това не е най-добрият подход, нито най-европейският, нито най-доходният. Нито е добре за доверието, което може да имат в чужбина инвеститорите, ако чуят, че в България частната собственост не е съвсем неприкосновена, ами е под дадени въпроси и то изкуствени и лъжливи дори.

Казахте наскоро, че не сте изкушен да се кандидатирате за президент...

Далеч от изкушен. Казал съм го толкова категорично и ще го повторя.

Ако ви поканят обаче в интерес на държавата, някои хора казват, че не е използван достатъчно потенциалът ви?

За всяко нещо си има времето и моментът, и възрастта също. Пак повтарям, че за мен най-голямото предизвикателство беше премиерството, Изпълнителната власт. А аз започнах като държавен глава, да „завърша" като държавен глава едва ли е някаква мотивация и изкушение.

Как смятате, че ще се представи НДСВ на следващите президентски избори. Очаква се решение те да са заедно с местните избори... Ще се върне ли партията на политическата сцена?

Либералната идея си е постоянна. Това не е нещо на мода или на едно лице. Виждаме го сега и във Великобритания, Холандия - центристкото, либералното, грижата към човека, към индивида. Това са ценности, които са вечни. След осем години в управлението е логично да има известно „наказание". За съжаление, нашето общество гласува против нещо, вместо За. Пак времето ще си каже думата, то е най-добрият показател въобще.

Меглена Кунева е сред лицата на НДСВ и събра сериозен процент доверие на евроизборите, смятате ли, че тя трябва да е лицето на партията в президентския вот?

Първо, трябва нея да питате дали е на това мнение. От наша страна тя наистина е човек, който се ползва със сериозен престиж, и в България, но и в Европейския съюз, в Европейската комисия.

Според Вас това би била една добра кандидатура?

Има плюсове, а и от друга страна мисля, че не са чак толкова страни от ЕС, чийто държавни глави са дами. Значи това е оригинално и интересно, защото се подчертава много, а би трябвало да е съвсем нормално, защото вижте и друго- три от кралствата са оглавени от жени.

Има ли нещо, което би ви накарало да се върнете в политиката?

Не обичам да обобщавам или да ползвам думи като „никога" и „най". Благодаря ви много, но на почти 73 години, с това, което изпитах, с усилията, които положих, а и всичко, което се изсипа върху гърба ми, едва ли рационален човек може да има друго становище от това, което вече съм решил.

Доста отдавна бяхте казали, че ще се отдадете на теологията, когато му дойде времето, а и не само на нея, тръгнахте ли в тази посока?

Още не ми остава време. Мислех, че ще бъда доста по-свободен. С толкова срещи, пътувания, кореспонденция, благотворителност и с други занимания, които ми се налагат, с всички тези „изкуствени маневри" за имотите... Всичко това взима много повече време, но желанието ми и надеждата ми е тъкмо да имам време да науча нещо още по-интересно.

Предстои рожденият ви ден, обикновено такъв празник е повод за равносметка. Тогава ли си начертавате плановете как да изглежда следващата Ви година?

О, не, аз съм толкова самокритичен, че постоянно си правя равносметки, не ми трябва дадена дата. Все се шегувам с един приятел и казвам, че от 60 години нататък трябва да се въведе правило - човек да намалява годините, вместо да ги увеличава.

Когато сме Ви питали по разни актуални въпроси като репортери сме Ви срещали на официални събития, понякога сте казвали, че не сте „гадач", вярвате ли на „гадатели"?

Не, без да обиждам специалистите по темата. Аз съм прекалено рационален и отегчителен човек, за да се подавам на подобни теми.

Никога не сте имали вземане-даване с такива хора, а доста от тях се кичат с това, че са контактували с вас?

Тук мога категорично да отговоря, че такова нещо няма. Ако някой ми е изпращал, как се казва - астрални чертежи или нещо, е било изцяло от тяхна инициатива, за което благодаря, но въобще нито мога да ги разчета, нито откровено казано ме интересуват.

Преди време бяхте казали, че на две седмици сменяте тефтерче, в което си пишете важните неща...

Тука си го имам, но то е от повече време, защото някои неща вече не са чак толкова едно подир друго, за да забравя предишната тема. Но пак продължавам да си записвам, защото това е и начин после да останат нещата, ако някои ден реша да напиша нещо от този дълъг и много интересен живот, ще ми помогне като елементи, за да няма фантазия, а само факти.

Мислите ли да напишете мемоари или автобиографична книга?

Отдавна. Мемоари ми се струва малко претенциозно, но да останат някои неща наясно за историята, да се попълнят някои кутийки, които са останали празни, мисля, че би било полезно.

Обикновено реагирате остро когато ви попитат оставате ли в България, не го поставяте на съмнение, но казвате, че няма да направите това удоволствие на някои хора, кои са тези хора?

Те си знаят кои са и аз също. Публиката е достатъчно далновидна, да разбере за кого и кои става дума. Просто не са разбрали за какво съм се върнал и какви жертви са били, какви усилия и колко несправедливост. Но пак това е за тяхна сметка. Кръвта вода не става, аз съм се родил тук, в България, така че тук съм много добре.

Казахте преди време, че трябва да обърнем приказката за Вуте, това как ще стане, като сменим чипа и дали ще е само за 800 дни?

Тия 800 дни.., да не говорим, защото, ако всеки беше се наел да допринесе и да помогне, дори ако не е бил в НДСВ.. Мисля че за 1000 дни се постигна много. Нека да извади някой статистически данни и да разбере. Но колко „крилати" фрази хвърчат и се забравят, а на мен от 8 години ми говорят за едно пожелание и то, което изхожда от икономически учебници, а не е нещо гениално измислено от мен. Пак виждам, че има понякога по два аршина за дадени хора. Много от тези легенди се създават тъкмо от комплексари, които не са разбрали защо съм се върнал в България и защо си милея толкова за родината.

Колко време ще е нужно да обърнем приказката за Вуте?

Ако всички сега, точно в кризисния момент я обърнем, ще изненадаме цяла Европа. Не го казвам като шега, а вярвам в това, защото сме интелигентен народ с потенциал.

Когато го критикуват от различни страни, премиерът Борисов казва - като не сте съгласни, нека има предсрочни избори, полезни ли са в сегашната ни ситуацията едни такива избори според вас?

Това трябва да питате политолозите. Аз винаги съм на мнение,че стабилността е много важна и за икономиката, хората да знаят какво ги чака на другия ден. Един цял мандат е солиден индикатор.

Минаха повече от 9 месеца от това управление, виждате ли го с цял мандат?

Моето управление го виждаха за три месеца. Нека да гледаме резултатите, а оттам-нататък вече ще си преценят избирателите.

Как виждате България след три години, в края на мандата на това управление?

Дай Боже, все по-добре и това е целта.

Готов ли сте да помагате на сегашния отбор, ако тази помощ се потърси?

От 60 години съм бил на мнението и съм го доказал - да бъда полезен и да положа всички усилия за всичко българско. Ще ви се стори нескромно, но мисля, че самият факт, че съм тук в България, е доказателство за това мое намерение и желание, което едва ли ще променя.

image

 

 



Тагове:   ден,   Него,   интервю,   Дарик,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031