2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
- Проф. Константинов, редно ли е отново да се обсъжда вдигането на изборния праг за коалиции от 4 на 8%, след като Конституционният съд отхвърли това предложение?
- Има известно неразбиране. Тези дни това беше обсъждано единствено във връзка с въвеждане на диференцирани ставки за финансирането за партии и коалиции. Идеята за промяна на бариерата изобщо не срещна подкрепа, а и знаем, че тя беше отхвърлена от Конституционния съд. Така че промяна на бариерата няма да има.
- Какви ще са промените при финансирането на предизборните кампании за партии и коалиции?
- Предложението на комисията е при избори за народни представители партиите да могат да харчат до 2 млн. за кампания, коалициите до 4 млн., независимите кандидати до 100 хил. лв.
- Справедливо ли е голяма партия, каквато е ГЕРБ в момента, да разполага с половината на това, което ще имат много по-слаби коалиции като “Коалиция за България” и “Синята коалиция”?
- Това не са пари, които държавата ще дава. Това са разрешените пари, които партиите ще могат да изхарчат. А откъде ще ги вземат, си е тяхна работа. Част от тях ще са от държавата, доколкото имат право на партийна субсидия. Могат да ги вземат и от дарители. Въпросът е да не надхвърлят тавана. Една партия не е длъжна да изразходва 2 млн. Ако се оправи с 500 хил., да е жива и здрава.
- Ще стане ли ясно кой финансира партиите, или пак ще е пълна мъгла?
- Ще има изискване за публичен регистър на дарителите - дори онези, които дават по 20 лв. По-големите суми, предстои да се уточни размерът, ще се превеждат само по банков път. Този процес може да е прозрачен. Е, няма защо да се лъжем, напълно няма да се изчисти партийното финансиране.
- Усилено се обсъждат промени в конституцията във връзка с новия избирателен кодекс. Какви трябва да бъдат те?
- Първо трябва да се регулират евроизборите. По понятни причини те изобщо не са застъпени в конституцията, защото през 1991 г. евроизбори не е имало. Още по-малко тогава някой си е мислил, че България ще бъде в ЕС. В момента тези избори висят. Затова е необходима минималната техническа поправка в конституцията и не би трябвало да има проблем.
Втората много важна поправка е оспорването на резултатите за всички избори да става по линия на Административните съдилища. В момента само местните избори се оспорват пред Административните съдилища. Изборите за президент и вицепрезидент, както и изборите за народни представители, се оспорват пред Конституционния съд. Евроизборите пък никъде не се оспорват, защото висят във въздуха. Знаем, че КС няма капацитет да извършва съдебно дирене, защото не е съд в този смисъл на думата. Нашият КС наподобява втора камара на парламента и няма функция да прави съдебно дирене, каквото може да направи Административният съд - да разпитва хора, да наема експерти и т. н.
- Обсъжда се и поправка за отзоваване на общински съветници. Спряга се и вариант за депутати, но това нали не е възможно?
- Отзоваването на народни представители е невъзможно по конституция.
Няма го и в световната практика.Ако някой народен представител се държи неправилно, следващия път не го избират. Това му е наказанието. Но за общински съветници е възможно да се търси такава процедура, макар че не ми е ясно как точно ще изглежда.
- СДС лансира идеята областните управители да се избират пряко, а не да се назначават. Какво е вашето мнение?
- Това е въпрос на политическо решение. В нашата конституция има интересна възможност, която не използваме вече 19 години. Става въпрос за това всички кметове да се избират от общинските съвети.
- Одобрявате ли го?
- Отново е въпрос на интерпретация и на практика. В много европейски държави кметовете се избират от съответните съвети, в други държави има преки избори. Кметът на Лондон се избира пряко, но италианските кметове - от общинските съветници.
- Кое е новото, което ще въведе новият изборен кодекс за местните и президентските избори през 2011 г.?
- Едно от важните неща е уеднаквяването на изборната технология. И като начин на гласуване, и като мажоритарен елемент. Знаете, че депутатите са склонни да въведат преференцията като вид мажоритарност...
-При какъв праг?
- Преференцията при евроизборите е с безобразно висок праг. При парламентарните избори изобщо я няма. Идеята е да има по-нисък праг и за двата избора. Аз смятам, че той не трябва да е по-висок от 5%. В противен случай преференцията се обезсмисля и лъжем хората. На любителите на мажоритарни избори искам да кажа, че чисто мажоритарна система в един тур има само в Англия от всичките 27 държави членки в ЕС. В момента в Англия се обсъжда да се направи референдум за промяна на системата.
- Обикновено избирателните закони у нас се променят в “12 без 5” и партията, която е на власт, преследва своите интереси...
- Който е направил промени в последния момент, е загубил. Това партиите да си го запишат на челото.
- Сега, когато има шанс изборният кодекс да стане факт по средата на мандата, ще бъдат ли преодолени партийните интереси?
- Партийни интереси винаги ще има. Законът за изборите е най-партийният, заедно със Закона за партиите, защото се сблъскват най-много интереси. Но сега има шанс промените да се направят навреме... Да не забравяме, че догодина имаме избори за местни органи на властта и президентски, които задължително ще бъдат в един ден.
- Избори “две в едно” не е ли спорен въпрос?
- Да, но няма как избори, които са с разлика от 5-6 дни, да бъдат направени на отделни дати. Защото хората ще теглят по един шут на политическата власт. В Европа, когато има два различни избора на разстояние по-малко от 3 месеца, се правят в един ден. Да си спомним, че първите големи избори - местни и парламентарни на 13 октомври 1991 г., бяха едновременно. Тогава, когато хората бяха най-неопитни, се справиха блестящо с двата най-сложни избора.
Обзалагам се и съм готов да платя на онзи, който посочи един единствен аргумент да правим два пъти избори. Ако тази глупост все пак се случи, ще се гласува 4 седмици. Местните ще имат два тура, а най-вероятно и президентските. Съжалявам, но на човек, колкото и да му е развинтено политическото съзнание, не може да си позволи 4 пъти да прати хората до урните.
- Ще се предприеме ли нещо срещу безумното явление - купуване на гласове?
- В момента всички лицемерно викат: “Ау, какво лошо явление”. Г-да политици, когато вие спрете да купувате гласове, хората ще спрат да ги продават. Това е въпрос на търсене и предлагане. Вие не купувайте, а те горките няма да продават.
- Въпросните промени в конституцията няма ли да изискват свикване на Велико народно събрание?
- Не. По моето скромно мнение ВНС се свиква, когато се променя държавното устройство или някаква много важна държавна институция. Сега ще променяме само технологията на изборите и този парламент може да го направи.
ТРУД
Как комунистите предадоха народа си. Хро...
Дайте на народа да гледа сеир!