Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.01.2010 17:09 - Теодосий Спасов: Отказах да свиря на Азис!
Автор: slivenplus Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 2647 Коментари: 1 Гласове:
0




image
    Теодосий Спасов е един от най-талантливите съвременни музиканти. С дървената си овчарска флейта с осем дупки отдавна прави фурор по сцените на Европа, Азия, Австралия, Канада, САЩ. Автор е на 15-тина албума. Участвал е в проекти на филмовите композитори Енио Мориконе и Карлос Силиото. Авторитетното сп. “Нюзуик” го определя за един от най-талантливите източноевропейски музиканти. Джазменът Милчо Левиев пък го нарече “Кавалджия на планетата”.

След училището в Котел бъдещият гений е приет в Музикално училище в Пловдив. Даскалът му по кавал го слуша в едно междучасие как прави джем-сешъни и се… хваща за сърцето - Теодосий е открил нови, невероятни възможности на класическия народен инструмент. След това преподавателят му пренаписва изцяло учебника си по музика.


.............................
- Осеян с тръни ли беше пътят ти от селските сватби до Алеята на най-известните българи, където името ти стои редом с Валя Балканска, Лили Иванова, Васко Василев, Стоянка Мутафова и Георги Калоянчев?

- Пътят ми беше много увлекателен. И продължава да е такъв. Когато се занимаваш с любимата си работа и когато ти плащат, това е голямо удоволствие. Ти си лишен от всички проблеми на неудачника.

- Съчетаваш кавала, който е типичен за фолклора, с джаз. Как определяш своята музика? Впрочем как се ориентира към фолк-джаз?
- Музиката си определям като хубава! Мешавица… Често ме канят на концерти в Турция. Даже оня ден ми се обади един импресарио от Измир. Първият път, когато гостувах там, ме питат какъв стил е моята музика. Отговарям им на английски: “Моята музика е “балкан миксер мюзик”!”

Как се насочих към джаз? Спечели ме Дарин Бърнев, колега от Музикалната академия. Бяха правили опити за “смес”, но нещо нямаха популярност. Още в Пловдив в междучасията си спрятахме джемове, носехме си го от Котел. Един сяда на пианото, друг се захваща с гайдата, трети с кларнета и така. Живка, жената на Дарин, ме чула и казала на съпруга си:

“Тука има един, дето яко духа кавала”.


Бърнев ми даде две негови парчета, аз ги засвирих. След това ги записахме при Томата /Тома Спространов – б.а./ в радио Пловдив и се вдигна страшно много шум. Така потръгна всичко…

- Не ти ли е щуквала щурата идея да направите едно грандиозно надсвирване с Иво Папазов Ибряма – той с кларнета, ти – с кавала?
- С Ибряма си партнирахме още през 80-те на миналия век, когато бях на 20. Често бях канен като гост на трупата му “Тракия”. А за надсвирване - да, правили сме го, дори не съм засичал колко часа е било. Няма да си забравя една кръшна сватба в старозагорския хотел “Верея”. Навън плющи дъжд като из ведро, а вътре, в кръчмата над главите ни вали …дъжд от едри книжни банкноти, в левове и най-различна валута.

Но това вече съм го правил. Искам да правя неща, които все още не съм правил. Човек трябва да знае, че животът му не е много дълъг. Че трябва да се концентрира върху неща, които ще му бъдат от полза в неговото развитие. Няма смисъл да върти едно и също, да се връща или да прави неща за кефа на другите. По-добре да си прави кефа на душата, първо на себе си, а който има отношение към това, да се радва.

- Горан Брегович отново гостува в България. Би ли се съгласил да надуеш кавала в неговия Оркестър за сватби и погребения?
- Трябва да видя първо каква ще е моята позиция, функция в неговия проект. Наскоро ми се обадиха от Испания за участие като гост в доста силен проект на Давид Дуран, един от най-изявените фламенко пианисти. За него записвах албум преди известно време в Париж. Така че, който има интерес и желание да свирим заедно, ми се обажда и аз преценявам дали ще участвам или не.

- На кого си отказвал досега?
- На Азис! Беше ме поканил да изсвиря песента “Хубава си моя горо”, а той да пее. И други чалга звезди са ме канили. Няма да споменавам имена. Канят ме, отказвам им, пак настояват… Те са чувствителни души...

- Активно работиш в чужбина. Навярно мнозина се чудят какво все още правиш в България?

- Обичам да дишам във врата на тези, които искат да ме изгонят!

Ще ме попиташ кои са те? Това са посредствените, които със своето “тройкаджийство” и нереализация на нужното ниво си мислят, че могат да управляват България.


Едно интервю на Георги АНДОНОВ




Тагове:   Азис,


Гласувай:
0



1. анонимен - Азис не съм го слушал, тоя не Ща да го ...
02.01.2010 17:56
Азис не съм го слушал, тоя не Ща да го слушам.
цитирай
Търсене

Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930