2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Димитър В. Аврамов
Български деца от малките класове в едно наше училище разиграват етюди по турския телевизионен сериал "Перла". Под ухилените погледи на учителките, аплодисментите на неразбиращите нищо свои съученици и пред камерата на една "национална" телевизия невръстните актьори се превъплъщават в Инджи и Мехмед, обясняват се в любов и се тръшкат от мъка. Жалко и противоестествено за годините им.
Пак "национална" телевизия посвети цяло предаване преди да бъде излъчена последната серия от лентата - възторжени въздишки, адресирани към нейните създатели и главните герои, придружени от махленско-тривиални "анализи" и видео кадри от едно комедийно шоу. В него влюбената двойка се имитира в някакъв безвкусен скеч с "елегантни" реплики на българо-турски от рода на: Защо не ми изпра чорапите и гащите, Сапунджи ханъм? Следва потупване на ханъмата по задните й части и оценката "машалла". В края на предаването, водещата ще ни съобщи прозрението си, че успехът на сериала се дължал и на близостта в народопсихологията на българи и турци, подкрепено от изпъшкване с нега в очите:Ах, Мехмед, ах, Инджи!".. После камерата ни пренася в някакъв пенсионерски клуб ( петнайсетина жени и един мъж), където фундаменталният за сринатата ни държава проблем как ще завърши последната серия се обсъжда с почти шекспирова трагика - ще умрат ли двамата главни герои, или ще си заживеят по живо по здраво. За утешение от екрана ни обещават, че след "Перла" ще гледаме още по една турска продукция - сутрин, след обяд и вечер.
Друга "национална" телевизия, също фен на пропагандно-сладникавите сериали на Анкара, за да не остане по-назад запълва с тях най-гледаното екранно време. А в ранни зори един от нейните водещи ни облъчва с отчайващата си неинформираност и със смешно-глупавата си самонадеяност на "корифей" по всички въпроси. От него ще чуем, че ислямската експанзия у нас и грубото, безнаказано турцизиране на българомохамеданите в Родопите не били такъв сериозен проблем. Нещо като прелюдие към многочасовото до втръсване излъчване на сериите, чиято лъскава, нямаща нищо общо с реалностите фасада, е предназначена да зомбира и заблуди наивниците, че Турция е модерна съвременна държава и мястото й е в Европейския съюз. По същото време там десетилетия наред до ден-днешен избиват многомилионния кюрдски народ, отказвайки му каквито и да било права - включително правото му да защити своята национална идентичност от варварската асимилация, превърната в политика на всички правителства, без изключение. В "модерната" ни югоизточна съседка ликвидират физически неудобни на властите журналисти, общественици, интелектуалци и бизнесмени, а светската държава губи все повече позиции пред настъплението на Шериата - мракобесният ислямски закон.
Случайно ли нашият ефир бе залят почти денонощно от тези серии. Няма нищо случайно - многократно сме доказвали, че Анкара е създала цяла империя от щедро финансирани звена, министерства и агенции, чиято основна задача е да разхубавяват образа на Турция пред света. Да промива мозъци и да ерозира съседните държави с помощта на нейната пета колона в тях. Случаят с експанзията срещу България е емблематичен в това отношение. Пак със същата цел там бяха разработени подробни програми за многопосочно проникване у нас, включително и в културната сфера. И лавината от нейни пропагандни сериали в нашия ефир е само част от него. В същото време домораслите им телевизионни защитници не ни казват на каква цена са ги получили, или са ми дадени безплатно, което също не е случайно. Не ни казват също и къде отидоха българските ленти, а френските, руските, италианските, американските шедьоври, създадени по най-добрите образци от световната литературна класика? Вместо тях ни предлагат порой от турски сериали и отблъскващо пошли филми на САЩ, пълни с насилие и всякакви простотии.
Водещите в някои телевизии, които имат претенцията да бъдат последна инстанция за истината, би трябвало да преминат тестове по грамотност и родолюбие. Ако това бе така, водещата обявила близостта ни с турците в областта на народопсихологията, щеше да знае, че Анкара отдавна ни причислява официално към т. нар. "турски свят". А в имперските си амбиции стигна дотам, нейните "учени" да твърдят (също официално), че целият български фолклор, ритуали ,обреди, песни, танци, облеклата, кухнята, народните приказки са заимствани стопроцентово от турски източници - за да ни обезличат като нация. Тези телевизии всъщност са се превърнали в инструмент на тази великодържавна политика и не само се прехласват пред пропагандните сериали на Анкара, но и отварят гостоприемно вратите на своите студия пред поклонниците на Високата порта у нас. Някои от тях почти истерично се хвърлиха да защитават и новините на турски език по БНТ. Сред тях се появи и протежето на злополучния бивш президент Желю Желев - Антонина Желязкова. Тя пък инспирира някаква декларация в тяхна полза от името на група "интелектуалци". Дори се предлага в медиите да има специална квота за малцинствата - навярно с коварната идея да се внуши на обществото, че България е многонационална държава, с всички тежки последствия за нейното бъдеще.
Някои политически и медийни влъхви с добре школувано лицемерие биха отговорили, че електронните медии са преди всичко частни, разполагат със съответен лиценз и с правото сами да определят своята програмна схема. А ако тази схема, съзнателно или не, работи целенасочено и последователно срещу интересите на страната ни? И се превръща в инструмент на чужди враждебни сили, които мечтаят да видят България разпокъсана на автономни области и мюсюлмански анклави? Държавата обаче не е частна собственост на никого. Ако имаме добре работеща имунна система, умна, ефикасна и безкомпромисно прилагана национална доктрина, медиите би трябвало да съобразяват програмната си политика с нея. Това не означава цензура, а защитен механизъм срещу криворазбраната ни доморасла демокрация, която заплашва собствената ни държавност.