2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Светослава Банчева
Възможностите на джиесема позволяват само кратък текст или емемес, който по-рядко се ползва у нас. Да пишеш по-дълъг текст е досадно и трудно. Електронната поща дава възможност да се праща по-голямо разнообразие от движещи се и озвучени картички, които се разглеждат на голям екран. Пощата измества есемесите за празнични поздравления. Снимки: e-vestnikНякак по-тихо мина този Великден, по-малко есемеси получихме с поздравления, твърдят повечето хора. Дали е така наистина? Възможно ли е заради кризата хората да пестят и да пращат по-малко есемеси?
Оказа се трудна задача това да се установи точно. В общи линии в последните 3 години по Великден са били пращани около 8 млн. есемеса при трите оператора, а тази година броят е почти същият, но няма как да се установи точно по данните на операторите. Това на практика означава спад, защото са се увеличили абонатите и са поевтинели есемесите. По данни от вестниците през 2006 г. за Великден са били пратени дори 15 млн. есемеса от абонати на трите оператора.
Трудно е да се установи причината за по-малкия брой есемеси. У много потребители има и някаква умора да се разправят с писането на досадни съобщения с неудобната клавиатура на джиесема. Като че ли тази мания по празниците да бълваш поздравления понамалява при някои възрастови групи (за тинейджърите няма спирка в това отношение).
Тази година есемесите са по-евтини, заради намесата на Европейската комисия, която задължи операторите в цяла Европа да свалят цените. Най-драстично паднаха при есемесите за чужбина - у нас варират между 22 и 30 ст. при различните мобилни оператори (по-рано бяха около 80 ст. до Европа). Но и есемесите вътре в страната поевтиняха и са около 14 ст. при всички оператори на основните абонаментни планове. При предплатените карти варират според плана до към 25 ст. Впрочем, различните планове на трите оператора за абонаментни и предплатени услуги са цяла джунгла, в която нормален човек трудно може да се оправи.
Отговорът е в модерната есемес-стилистика - да ти се връща по 10, написано с цифри, което означава и благодаря със съкращение на английски. Снимки: e-vestnikОбичайна практика за градския жител средна ръка беше да пусне един есемес с поздрави за празник до подбрани 30-40 абонати, които се намират в телефонния указател на джиесема му. Някои дори пускат до всички - по 100-ина и повече. По-рано това излизаше между 10 и 30 лв., но тази година е наполовина. А дори излиза и без пари, с помощта на някои промоции с безплатни есемеси.
В общи линии цените на есемесите при трите оператора изглеждат така:
При МТел - 14-18 ст. на есемес при повечето абонаментни планове към всички оператори, до 25 ст. при предплатените услуги, 22-25 ст. - за чужбина.
При Глобул - 14 ст. на есемес при повечето абонаментни планове към всички оператори, 21-26 ст. при предплатените услуги, 22 ст. към чужбина.
При Виваком - 12,6 ст. - 14 ст. на есемес при повечето абонаментни планове към всички оператори, 19-24 ст. за предплатени услуги, 21-30 ст. за чужбина.
Прави впечатление, че на Виваком е по-скъпо за чужбина при предплатените, и леко по-евтино за у нас (дори до 6 ст. на есемес пада за някои планове). Но международните разговори на Виваком са до 3-4 пъти по-евтини от тези на конкурентите им за т. нар. първа зона и др. - това е цяла отделна тема.
Повечето оператори зарибяват с разни пакети от безплатни есемеси. Можеш да се удавиш в безплатни есемеси с разните предплатени пакети, видове ваучери, абонаменти, особено на Виваком.
И все пак, есемесите по тазгодишните великденски празници не са толкова много…
Според данните на трите оператора общият брой есемеси, които си изпратиха абонатите им по Великден през 2010 година, е подобен на този през последните 3 години - около 8 милиона. За разлика от други години обаче, есемесите, изпратени от абонати Виваком растат, а тези, изпратени от абонати на Мтел намаляват. Тоест - вероятно се увеличават клиентите на Виваком заради по-ниски цени. Глобул дава несъпоставими данни за 2010 година и крие тези от 2009 година. В общи линии, броят на есемесите не се е увеличил, въпреки че са по-евтини, а се е увеличил броят на абонатите в България като цяло.
През 2007, 2008 и 2009 година абонатите на Мтел са изпращали около 5 милиона есемеса по великденските празници, а през 2010 година – “близо 4 милиона”, съобщиха от компанията. Данните са за съобщенията, отчетени в първия ден на празника 4 април, неделя и до 13 часа на следващия ден.
От Глобул обявиха, че в периода 3-5 април 2010 г. техните абонати са изпратили над 3,1 милиона есемеса. Прави впечатление, че компанията е включила в статистиката и есемесите, изпращани от нейни абонати в деня преди Великден, което прави информацията несъпоставима с тази на другите мобилни оператори. На молбата да ни предоставят данни за 2009 година, от Глобул отговориха с неочакван и немотивиран отказ: “Данни за миналата година към момента не можем да ви предоставим”. По информация на вестник “Труд” (от 30 април 2008 година) преди 2 години за Великден от мрежата на Глобул са изпратени 2.436 млн. есемеса.
Миналата година абонатите на Виваком са изпратили около 500-600 хиляди есемеса, а тази година – около 1 милион. От пресцентъра на компанията уточниха, че “Есемесите за Великден от абонати на Виваком не са се увеличили, а има среден ръст на базата на повече клиенти в сравнение с миналата година”.
Въпреки поевтиняването потребителите предпочитат все повече да пращат поздравителни съобщения по електронната поща, придружени и с картички със образ, звук, видео, които се разглеждат на големия екран на компютъра. Есемесите остават за кратък поздрав или съобщение, и най-вече за чатене при тинейджърите.
e-vestnik
VIVACOM КРАДЕ ОТ АБОНАТИТЕ СИ
М-Тел закрива 0888 888 888